En refleksion om min rolle som skoleleder på Læsø

Begrebet væredygtig ledelse er relativt nyt for mig, og jeg ser det som en udvidelse af bæredygtig ledelse, men med et særligt fokus på “væren” – altså på den måde, jeg som leder er til stede i mit arbejde og i mine interaktioner med andre. Det handler med andre ord om ledelse, der balancerer både en resultatorienteret og menneskeorienteret tilgang med et særligt fokus på at være autentisk, nærværende og opmærksom på de relationer, jeg indgår i – både i og uden for arbejdet.

Her er nogle af de centrale elementer, som jeg tænker væredygtig ledelse dækker over:

  • Det er vigtigt, at jeg er bevidst til stede i nuet og leder med ægthed. Jeg skal som leder ikke kun fokusere på resultater, men også på, hvordan beslutninger påvirker mennesker og relationer. Det handler om at lede med hjerte og integritet.
  • Det er vigtigt jeg fokuserer på at skabe et miljø, hvor mine medarbejdere og andre interessenter føler sig set, hørt og værdsat. Det indebærer aktiv lytning og empati, hvor jeg hele tiden er opmærksom på både individers og teamets trivsel.
  • Væredygtig ledelse går ud over det traditionelle fokus på produktivitet og effektivitet og bringer balance mellem det at opnå resultater (gøren) og være opmærksom på menneskelige værdier og den langsigtede trivsel (væren).
  • Jeg skal være opmærksom på egne værdier, styrker og svagheder og arbejde med at skabe balance i mit eget liv og arbejdsliv. Denne selvindsigt er essentiel for at kunne lede andre på en væredygtig måde.
  • Væredygtig ledelse har et langsigtet perspektiv, hvor trivsel, mental sundhed og menneskelige relationer bliver prioriteret som en form for bæredygtighed i sig selv. Det handler om at skabe en arbejdsplads, hvor mennesker kan vokse og udvikle sig over tid uden at brænde ud.

Kort sagt handler væredygtig ledelse for mig om, at jeg skal lede på en måde, der skaber dybdegående trivsel, både for mig selv som leder og for dem, jeg leder, med respekt for både den menneskelige dimension og organisationens behov.

Hvad betyder det for min ”væren” her på Læsø?

I en verden præget af konstante forandringer, stigende krav og stressede arbejdsdage er der behov for en ny ledelsesfilosofi, der sætter mennesket i centrum – det gælder også her på Læsø.
På Læsø Skole betyder det, at jeg arbejder med en tilgang, der balancerer mellem at opnå resultater og være til stede som et autentisk menneske, der fremmer trivsel og langsigtet udvikling for både mine elever og mit personale.

Det gør jeg blandt andet ved at skabe balance mellem at være og at gøre. Som leder er det nemlig ikke kun mit job at sikre, at skolen fungerer, men også at skabe et miljø, hvor vi alle kan være til stede og trives. Det kræver nærvær, autenticitet og evnen til at lytte aktivt – både til mig selv som leder og til de mennesker, jeg er ansvarlig for.

Det betyder også, at teamsamarbejdet på Læsø skole, ikke kun handler om faglig sparring, men også om at skabe et rum, hvor alle føler sig trygge til at dele deres tanker og idéer. Teammøder starter f.eks. med et indtjekningsritual, der har styrket den psykologiske tryghed og skabt et rum, hvor medarbejderne føler sig mere frie til at dele både faglige og personlige refleksioner. Jeg arbejder bevidst med at være mentalt og fysisk til stede for at signalere, at hver enkelt medarbejder har en værdi, som går ud over deres faglige kompetencer.

At være nærværende i min ledelse kræver også, at jeg er opmærksom på de små signaler, både hos mig selv og dem, der er omkring mig. Når jeg møder eleverne på skolen, forsøger jeg at se dem som hele mennesker, ikke kun som elever, der skal præstere i skolen. Det samme princip gælder i mit arbejde med personalet: Jeg gør en indsats for at skabe en åben og tillidsfuld dialog, hvor der er plads til både udfordringer og succeser.

Siden vi indførte denne ledelsestilgang på Læsø Skole, har der været en forbedring i både medarbejdernes trivsel og elevernes læringsmiljø. Medarbejderne føler sig mere inddraget og værdsat, og vores fokus på nærvær har skabt et trygt læringsmiljø, hvor eleverne føler sig set og hørt. For mig er det en påmindelse om, at når vi er til stede som mennesker, styrker vi både de professionelle og personlige relationer.

Tiden til refleksion og Kierkegaards perspektiv

Denne ledelsestilgang kræver tid og refleksion, hvilket kan være en udfordring i en travl hverdag, hvor de praktiske opgaver hurtigt kan overtage fokus. Det har været vigtigt for mig at finde balance mellem administrative opgaver og den tid, jeg dedikerer til at være til stede i dialogen med elever, medarbejdere og forældre. Nogle dage er sværere end andre, men de langsigtede gevinster ved væredygtig ledelse vil med garanti vise deres værd på sigt.

Mens de praktiske tiltag som teamsamarbejde viser, hvordan væredygtig ledelse fungerer i praksis, hjælper Kierkegaards filosofi med at give dybde til refleksionerne over, hvad det vil sige at være en autentisk leder. Kierkegaard gav udtryk for, at vi som mennesker konstant står over for valg, der kræver autentisk refleksion over, hvem vi er, og hvordan vi ønsker at være til stede i verden. Dette rummer en parallel til væredygtig ledelse, hvor lederens selvindsigt og autenticitet spiller en central rolle.

Som Kierkegaard skrev: “Det Store er ikke at være dette eller hint; men at være sig selv, og dette kan ethvert menneske, når han vil det.” (Kierkegaard, Enten-Eller). Denne tanke kan oversættes til væredygtig ledelse, hvor det handler om at være tro mod sig selv som leder, at handle i overensstemmelse med sine værdier og at møde andre mennesker med den samme autenticitet. På den måde bliver ledelse ikke kun et spørgsmål om effektivitet, men også om eksistentiel tilstedeværelse.

Ved at integrere væredygtig ledelse skaber vi ikke kun bedre rammer for læring og trivsel nu, men vi lægger også fundamentet for en ledelsesfilosofi, der kan inspirere og guide fremtidige generationer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Please reload

Please Wait